maandag 23 mei 2011

Pelgrimstocht 22 mei 2011

Op 22 mei vond de eerste pelgrimstocht van Almere plaats. Een pelgrimstocht gaat over het algemeen naar een plaats of stad b.v. naar Santiago of Lourdes. De Almeerse Pelgrimstocht ging over een thema, "de krinloop van het leven". Samen met Ds. Andries Fidder van de PKN gemeente in Almere-Buiten, heb ik deze tocht begeleid. Onderweg hadden we een zestal plekken waar we ik iets vertelde over de natuur en ds Andries Fidder nam de mensen mee in zijn religieuze overdenkingen en enthousiasmeerde hen tot het zingen van een lied. We startten vanaf de natuurcamping in het Kottersbos en eindigden in Natuurbelevingscentrum "De Oostvaarders" Zo'n 45 mensen uit Almere deden mee. Het viel niet mee om van zo'n relatief grote groep de aandacht vast te houden als gids. Toch is dat volgens mij , blijkens de feedback van de deelnemers, aardig gelukt. Het is leuk om de gezichten van de mensen te zien als ze geboeid zijn door je verhaal.

Onderweg namen we een van wilgentakken gemaakt kruis mee. Het kruis werd door de wandelaars rijkelijk versierd met bloemen, veren en zelfs schelpen hingen aan het kruis. Het kruis had naast de religieuze betekenis ook de betekenis van de krinloop van het leven. Het feit dat de cirkel van wilgentenen op het kruis bevestigd was, had ook een symbolische betekenis. We wandelden namelijk op het kruispunt van twee werelden: aan de ene kant het cultuurlandschap van het Kottersbos en aan de andere kant de ruige natuur van de Oostvaardersplassen.

Onderweg moest ik af en toe even op de achterblijvers wachten en me even bedenken waar we ook alweer naar toe moesten. Na een goed half uur kwamen we bij de heuvel met uitzicht over de Oostvaardersplassen terecht. Daar gaf ik voor het eerst uitleg over de het ontstaan van de Oostvaardersplassen. Helaas was er weinig wild te zien voor de mensen zonder kijker.
Mijn Afrikaanse hoed hoort er natuurlijk altijd bij om mijn band met dat werelddeel aan te geven. De foto's zijn gemaakt door Willeke Verhoeven . "Ik zou er wel gelukkig van worden", schreef ze vrolijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten